Revista Ta

 
 

Sanatate

Afla care este alimentatia adecvata toamnei!

Schimbarea vremii (aerul mai aspru şi mai uscat, vântul mai rece şi zilele tot mai scurte) şi instalarea temperaturilor scăzute pot afecta organismul şi îl pot predispune unor afecţiuni mai mult sau mai puţin serioase.

Una dintre soluţiile la îndemâna oricui pentru prevenirea bolilor de sezon, a consecinţelor negative asupra sănătăţii şi stării de spirit, o reprezintă alimentaţia adecavată anotimpului în care ne aflăm.

1. Ţelina este o leguma comuna care poate fi tinua in casa la fel ca si morcovul, ceapa sau rosiile. Datorita aromei sale deosebite se poate folosi in salate, dar si in foarte multe feluri de mancare. Telina este o sursa excelenta de vitamina C. Contine, de asemenea, fibre, potasiu, folati, molibden, mangan si vitamine B6. In telina se mai gaseste si calciu, vitamina B1, vitamina B2, magneziu, vitamina A, fosfor si fier. Telina reduce tensiunea sangelui, reduce colesterolul, este un diuretic natural si previne aparitia cancerului.

2. Păstârnacul. Cu toate ca la prima vedere arata ca un morcov alb, pastarnacul are o aroma dulceaga si delicata. Nu contine o cantitate atat de mare de vitamina A ca si morcovii dar este o sursa foarte buna de fibre, de vitamina C, calciu si fier.

3. Morcovul a fost numit şi „ginsengul săracului". Betacarotenul, substanţa care dă morcovului culoarea portocalie este varianta naturală a vitaminei A şi unul din cei mai puternici antioxidanţi. Morcovul garantează un sistem imunitar puternic, o valoarea normală a colesterolului şi este util în cura de slăbire. Uleiul de morcov este puternic hidratant, fiind util pentru pielea uscată. De mult timp se foloseşte în creme de faţă, uleiuri pentru bebeluşi şi balsamuri de buze.

4. Sfecla roşie e plina de vitamine si fibre, e viu colorata si dulce. Sfecla rosie este foarte nutritiva, fiind bogata in vitamine (A, B, C, PP), minerale (potasiu - mai mult decat contine drojdia de bere, magneziu, fier, fosfor), glucide (ceea ce o contraindica diabeticilor), proteine, hidrati de carbon. Sfecla rosie include cantitati importante de potasiu, care ajuta la reglarea pulsului si a tensiunii arteriale, precum si acid folic, recomandat in special femeilor insarcinate. Prin gatit, aceste substante nu se distrug, ceea ce o face pretioasa - indiferent de modul cum e consumata! Cele mai raspandite cunostinte despre sfecla rosie in materie de tratamente naturiste sunt cele canalizate pe cancer (nu exista o leguma mai eficienta decat aceasta) si anemie. Ea, insa, este si un excelent detoxifiant al ficatului. Sfecla rosie ajuta in tratarea infertilitatii, fiind bogata in vitamina B9 (acid folic).

5. Conopida este o excelenta sursa de Vitamina C, folati si fibre. Contine, de asemenea si importante cantitati de Vitamina B5, Vitamina B6, magneziu si acizi grasi de omega-3. Conopida protejeaza impotriva diferitelor tipuri de cancer. La fel ca si celelalte legume inrudite, broccoli, varza sau napii, conopida contine substante care ajuta la prevenirea cancerului. Aceste componente impiedica formarea celulelor canceroase, dar le si elimina acolo unde ele s-au format deja. Legumele din familia cruciferelor contin substante care impiedica si stopeaza diferite forme de cancer: cancer la san, cancer la colon, cancer pulmonar, cancer ovarian, cancer de prostate. Conopida ajuta la detoxifierea ficatului si a intregului organism, protejeaza impotriva artritei reumatoide, imbunatateste sistemul cardiovascular si are importante beneficii si asupra sistemului cardiovascular.

6. Dovleacul. De la culoarea portocalie ne putem da seama ca dovleacul contine o cantitate mare de beta-caroten, un important antioxidant. Pe langa aceasta, este bogat si in vitamina C. Beta-carotenul poate reduce riscul dezvoltarii diferitelor tipuri de cancer si reduce riscul aparitiei bolilor de inima. Pana si semintele de dovleac au o valoare nutritionala foarte mare. Dupa alune, sunt cele care contin cele mai multe proteine si sunt o sursa foarte buna de zinc si omega 3 care pot sa reduca riscul bolilor de inima.

7. Dovleceii. Sunt unele dintre putinele legume care nu-si pierd din calitati daca nu sunt consumate imediat dupa ce au fost culese. Mai mult, in timpul pastrarii, beta-carotenul (vitamin A) pe care il contine creste chiar cu 100%. Sunt si o sursa delicioasa de nutrienti benefici pentri inima, ca fibre si folate.

8. Vânăta este o adevărată hrană pentru creier. Studii efectuate recent au arătat că vinetele se situează imediat după varză în ceea ce priveşte acţiunea anticancerigenă. De regulă, nutriţioniştii recomandă legumele proaspete. Dar vinetele fac excepţie, ele îşi păstrează proprietăţile chiar dacă sunt preparate termic. Vinetele conţin un fitonutrient numit nasunin care protejează membranele celulelor împotriva radicalilor liberi. În testele efectuate pe animale s-a descoperit că nasuninul protejează lipidele din membranele celulelor creierului. Vânăta este, de asemeni, o sursă importantă de antioxidanţi, protejând împotriva stresului oxidativ, a infecţiilor cauzate de bacterii şi ciuperci. Vânăta are proprietăţi antimutagenice (anti-cancer), antimicrobiene, anti LDL (colesterol "rău") şi antivirale. Vânăta este benefică şi pentru sistemul cardiovascular.

9. Napul sau rapiţa. Cu toate ca la noi este foarte putin folosita, rapita este foarte apreciata in bucataria altor popoare. Asta pentru ca este o sursa foarte buna de vitamina C si de fibre care ajuta la digestie. La fel ca brocoli, varza si varza de Brussels, rapita contine anumite substante care protejeaza organismul impotriva cancerului, mai ales in cazul cancerului mamar.

10. Strugurii. Aceste fructe sunt foarte bogate in apa - aproximativ 72%, contin zaharuri, proteine, fosfor, calciu, potasiu (cam 255 mg la 100 g), vitaminele A, B1 si B2, C. Datorita acestor proprietati, strugurii sunt recomandati celor care au nevoie de o mai buna hidratare, dar si de un aport de vitamine: persoane aflate in convalescenta, obosite, stresate. De aceea, cura de struguri este indicata in tulburarile digestive, de regula gastro-intestinale, dar si in recuperarea dupa hepatite, acute sau cronice, sau chiar in complicatii ale hepatitelor. Avand si proprietati depurative si diuretice, strugurii sunt benefici si in cazul bolilor cauzate de acumularea in organism a multor produsi toxici: reumatism, guta, dislipidemii, hipercolesterolemii, microlitiaze sau chiar litiaze renale. De asemenea, cura de struguri este eficienta si in cazul bolilor de piele: acnee, dermatite, eczeme.

11. Gutuia lupta impotriva cancerului. Continutul de vitamine din acest fruct contribuie la incetinirea procesului de imbatranire si distrugerea celulelor bolnave. Ca si alte legume sau fructe, si gutuia are un efect benefic si asupra danturii, iar sucul de gutuie este un medicament natural impotriva aftelor, ulcerelor bucale, inflamatiei gingiilor sau gatului. Gutuia are proprietatea de a inlatura starile de oboseala.

12. Castanele au proprietăţi antianemice şi remineralizante. Din acest motiv, nutriţioniştii recomandă castanele coapte sau sub formă de piure, persoanelor cu astenie fizică şi intelectuală. Din septembrie şi pînă în noiembrie este sezonul castanelor, bogate în vitamine şi minerale uşor asimilabile. Castanele sînt sursă bună de calciu, fier, zinc, vitamina E. De asemenea, sînt un aliment remineralizant şi energizant, recomandat cu precădere pentru întărirea sistemului imunitar şi combaterea anemiilor. Datorită vitaminei E, castanele coapte sau piureul de castane încetinesc procesul de îmbătrînire. Castanele sînt indicate în prevenirea osteoporozei.

clementine, peste care se toarna putin iaurt.

13. Merele contin flavonoids, unii dintre cei mai puternici antioxidanti. Studiile au demonstrat ca oamenii care au o dieta bogata in flavonoids sunt predispusi unui risc mai redus de boli de inima, atac de cord si cancer. Si se pot folosi in multe tipuri de retete, de la aperitive, salate, garnituri, pana la multe tipuri de desert.

14. Perele sunt bogate in fibre, majoritatea solubile care ajuta la scaderea nivelului colesterolului din sange si imbunatatesc controlul glicemiei. Si se pot folosi in numeroase retete dand un gust special mancarurilor.

15. Merişorul, nu numai ca este un fruct sanatos si cu putine calorii, dar are un rol foarte important in reducerea riscului aparitiei ulcerului, cancerului si bolilor de inima. Contine aceiasi antioxidanti benefici pentru inima care se gasesc si in ceai si in vinul rosu. Doar intre lunile septembrie si octombrie puteti il puteti gasi proaspat. In restul anului se poate gasi sub forma de suc, in pachetele de fructe uscate sau ca dulceata. Merisorul se poate folosi in orice reteta de desert care contine si alte fructe, dand un gust special dulce-amarui.

2. Cele mai frecvente 5 leacuri băbeşti contra răcelii şi gripei

Mierea şi lămâia sunt remediile cel mai des folosite de fiecare dintre noi atunci când răceala sau gripă ne încearcă. Nu puţini îşi tratează durerile de cap sau de gât cu felii de cartofi sau foi de varză.

Ca să evite vizita la medic, oamenii au găsit leacuri şi pentru scăderea febrei.

Ceai cu lămâie îndulcit cu miere

Lămâia este cunoscută pentru faptul că ajută la tratarea rapidă a răcelii sau gripei, datorită conţinutului său foarte bogat în vitamina C. Medicii spun că această vitamină luptă cu orice fel de infecţii, deoarece ajută la întărirea sistemului de apărare al organismului. "Vitamina C este necesară sistemului imunitar, prevenind răceala şi gripa.

Organismul nostru nu poarte face rezerve de vitamina C, de aceea se impune un aport zilnic cât mai substanţial, mai ales în această perioadă a anului", explică dr. Mihaela Bilic, medic nutriţionist. Foarte bogate în vitamina C sunt citricele, dar şi kiwi, varza, broccoli, ardeiul gras, spanacul sau roşiile.

Mierea de albine are o acţiune antibacteriană şi este un calmant excelent pentru gât, atunci când sunteţi răguşit sau aveţi dureri. Fie că vă turnaţi 1-2 linguriţe de miere pe gât sau vă îndulciţi ceaiul cu ea, acest "balsam" vă "limpezeşte" vocea.

Limonada sau ceaiul cu lămâie şi miere le puteţi bea nu numai atunci când prezentaţi stări febrile, dar şi în perioadele solicitante.

Varză

Foile de varză aplicate în jurul gâtului ajută la ameliorarea durerilor apărute în laringite. Explicaţia este simplă - varza este recunoscută pentru proprietăţile sale antiinflamatorii, mai spune medicul Bilic. Varza sau orice derivat al ei, precum varza de Bruxelles, conopida, broccoli sau salata verde, accelerează eliminarea toxinelor din organism şi ne protejează ţesuturile de agresiunea frigului.


Pentru aplicaţii locale, sunt necesare 2-3 frunze de varză albă care se înmoaie în apă clocotită sau se ung cu puţin ulei, se pun în jurul gâtului şi se acoperă cu un prosop. Se lasă acolo câteva ore.

Nuci

Ceaiul din coji de nuci calmează tusea. Pentru prepararea ceaiului, se foloseşte o cantitate de coji de nuci egală celei pe care o cuprindem într-o mână. Se adaugă două căni de apă şi se lasă să fiarbă 3-5 minute. Ceaiul se bea cald, nu fierbinte, şi neîndulcit.



Medicii atrag atenţia că obiceiul de a consuma ceai fierbinte atunci când suntem răciţi este foarte dăunător, deoarece lichidul ne usucă mucoasa şi poate produce arsuri la nivelul ei, iar aceste microleziuni favorizează apariţia bacteriilor în gât.

Cartofi

Feliile de cartofi aplicate pe frunte alungă durerile de cap. Pentru tratarea migrenelor, este nevoie de 2-3 felii de cartofi cruzi, care se aplică pe frunte şi se leagă cu o eşarfă. Atunci când durerile de cap nu cedează, se poate bea suc cald de cartofi. Cartoful crud se dă pe răzătoare, se stoarce şi din sucul rezultat se bea câte un sfert de pahar de trei ori pe zi.

Cartoful conţine provitamina A, vitamina K - cu acţiune antihemoragică şi antianemică, sulf - element care combate excesul de seboree. De asemenea, cartoful constituie şi o sursă bună de vitamina C, cunoscută sub denumirea de acid ascorbic.

Oţet

Şosetele îmbibate în oţet sau alcool medicinal ajută la scăderea febrei, atunci când aveţi gripă. Ele trebuie menţinute pe picioare timp de 20 de minute şi la fiecare jumătate de oră se reîmprospătează până când temperatura începe să coboare. Se poate utiliza oţet de vin sau din mere.

 
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one